Asiakastarina
Case Kirkon palvelukeskus
Sujuvaa työtä läheltä ja kaukaa

Asiakas
Kirkon palvelukeskus
Toimiala
Kirjanpidon ja palkkalaskennan palvelut
Palvelut
Työkykyjohtamisen kehittäminen
Asiakkaasta
Kirkon palvelukeskus (Kipa) tuottaa valtakunnallisesti kirjanpidon ja palkanlaskennan palveluja seurakuntatalouksille, seurakunnille, hiippakunnille ja kirkon keskusrahastolle.
Yhteistyöstä
KOHO Consulting toimi asiantuntijana Kirkon palvelukeskuksen eli tuttavallisemmin Kipan työhyvinvointihankkeessa Läsnäjohtaminen Kipassa – sujuvaa työtä läheltä ja kaukaa. Työsuojelurahasto osallistui hankkeen rahoittamiseen.
Tavoitteena etätyön ja johtamisen kehittäminen
Kun Kirkon palvelukeskuksessa siirryttiin koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan takia etätyöhön, työn ja esihenkilöiden osaamisen kehittämisessä tunnistettiin uudenlaisia haasteita.
Kipan johtaja Sami Savilaakso kertoo, että Kipan tavoitteena on laajentaa kaikkien työntekijöidensä etätyömahdollisuuksia. Siksi on tärkeä löytää työyhteisöön yhdenmukaiset ja tasapuoliset johtamisen käytänteet, jotka palvelevat eri toiminnoissa työskentelevien asiantuntijoiden sujuvaa työskentelyä myös etänä.

Miten etätyöhaasteeseen vastattiin?
Kehittämishankkeen työpajoissa käsiteltiin laajasti eri teemoja etätyön pelisäännöistä oman kuormittumisen ja palautumisen hallintaan. Tutuksi tulivat niin virtuaalifasilitointi kuin onnistumiset etäjohtamisessa. Yksikön esihenkilöiden kehittymistä tärkeässä tehtävässään tuettiin henkilökohtaisella coachingilla.
”Hankkeessa edistettiin uusien toimintatapojen omaksumista arkijohtamisessa. Hanke toteutettiin esimiesten työpajoina, joiden välillä seuraavan työpajan teemaa työstettiin oman tiimin ja työhyvinvointikoordinaattorityöparin kanssa. Yhteisten pelisääntöjen ja uusien työmenetelmien luominen etätyöhön koettiin keskeiseksi työyhteisön hyvinvoinnin varmistamiseksi”
Sami Savilaakso, johtaja, Kirkon palvelukeskus
Hankkeen onnistumiset
Hanke toteutui suunnitelman mukaisesti ja aikataulussa poikkeustilasta huolimatta. KOHO Consulting kiittää kipalaisia avoimesta, innostuneesta ja keskittyneestä asenteesta työhyvinvoinnin kehittämiseen.
Sami Savilaakso summaa hankkeen onnistumisia:
”Hankkeen myötä yksikköön on saatu muodostettua etätyönä tehtävää esimiestyötä tukevia yhteisiä käytäntöjä ja toimintamalleja. Esimiesten ja työntekijöiden välinen avoin ja säännöllinen yhteydenpito niin Teams-palavereina kuin epävirallisempinakin puheluina webbikameroiden välityksin on osoittautunut yksilöiden ja työyhteisön työhyvinvointia tukevaksi tekijäksi”
Sami Savilaakso, johtaja, Kirkon palvelukeskus

Haluatko kuulla lisää ja keskustella?
Varaa aika kalenterista, lähetä viesti tai soita.
Vastaamme yhteydenottoosi samana tai seuraavana arkipäivänä.
if.gnitlusnocohok@neniariip.okse
050 496 1181
Lisää asiakastarinoita

Case Componenta
Vahvempaa työkykyjohtamista ja yhtenäisempi työterveyshuolto metallialan pörssiyhtiölle

Case Indutrade
Hyvä työkykyjohtaminen kestävän ja kannattavan kasvun edellytyksenä

Case ARE
Tehokkaampi ja yhtenäisempi työterveyshuollon yhteistyö