15.3.2020 | Tiina Kesti | Työterveysyhteistyö

Millaista on aloitteellinen työterveysyhteistyö parhaimmillaan? Työterveyden mahdollisuuksia positiiviseen ilahduttamiseen

Kävin taas tällä viikolla useita keskusteluja työterveyshuollon yhteistyön kipupisteistä yritysten kanssa. Yksi säännöllisesti esille nouseva asia on HR:n ja esimiesten toive siitä, että työterveyshuolto olisi aktiivisempi ja aloitteellisempi kanssakäymisessä. Ekstrovertimpi kertomaan näkemyksiään ja havaintojaan työkykytilanteesta – ihan oma-aloitteisesti.

Jos olisin työterveyshuollon asiakkuuspäällikkö tai vastuuhoitaja, ilahduttaisin asiakastani helposti näin: Ottaisin hieman etäisyyttä ja laatuaikaa yritysasiakkaalleni. Pysähtyisin asiakkuuden ja yhteistyön äärelle ihan rauhassa ja pohtisin, millaista tietoa yrityksestä on kertynyt yhteistyön myötä ja miten voisin tarjoilla sitä asiakkaalle.

LUKUJEN TAAKSE

  • Kustannukset ovat asiakastani kiinnostava asia. Menen lukujen taakse tarkemmin. Mistä kustannusten nousu tai lasku voi kertoa? Onko palvelujen käytössä tapahtunut muutoksia? Pitäisikö tapahtua? Olemmeko me tunnistaneet palveluiden suurkuluttajat ja onko heidät ohjattu omalle lääkärille?
  • Entä tulokset? Olemmeko tyytyväisiä ja ymmärrämmekö yrityksen työkykytilanteen? Mihin suuntaan se on menossa ja pitäisikö olla huolissaan?
  • Mitä ihmiset sairastavat ja onko siinä näkyvissä muutosta? Tiedänkö yleensäkin tarpeeksi siitä, miten ihmisten käynnit ja diagnoosit liittyvät työhön ja olenko kertonut tämän ohjausryhmissä?
  • Miten esimiehet voivat tässä yrityksessä? Mitä me tiedämme esimiesten työkyvystä? Entä johdon?
  • Katsommeko myös käyntien syitä ja määriä? Mistä kertoo se, että jostain yksiköstä käynnit lisääntyvät mutta sairauspoissaolot eivät? Onko se mielestämme hyvä vai huono merkki? Voisinko hoksauttaa siitä yksikön esimiestä?
  • Millaisia johtopäätöksiä ja vertailua voisin tehdä työkykytilanteen kehityssuunnasta tai ehkä vertailla muihin vastaaviin yrityksiin? Onko työkykyisyys selkeästi poikkeava muista saman kokoisista yrityksistä samalla toimialalla? Jos on, niin mikä sen voisi selittää? Jututanpa kollegoja ja perehdyn tarkemmin vertailutietoon, jota meillä kyllä tilastoista löytyy!

HILJAISEN TIEDON ARVO!

  • Mitä asiakkuudesta vastaava tiimi tuumaa? Millaisia havaintoja he tekevät yrityksen työntekijöistä? Mitkä asiat huolettavat työntekijöitä? Entä mitkä asiat näyttävät toimivan yrityksessä?Pyydänkin heitä tekemään yhteenvetoa omista havainnoista ja hiljaisista signaaleista seuraavaan sisäiseen palaveriimme.
  • Käyntejä on ollut alkuvuodesta satoja. Millaista palautetta vastaanotoille on kertynyt työn sujumisesta ja uudistusten läpiviennin tavoista esimerkiksi terveystarkastusten yhteydessä? Entä esimiestyöstä? Missä se näyttää pelittävän mainiosti ja missä se näyttäytyy haparoivampana?

MIKÄ TOIMII JO TÄSSÄ TAI MUUALLA?

  • Mitkä asiat korostuvat juuri tässä organisaatiossa, kun puhutaan työkyvyn voimavaroista? Mitkä asiat heillä on erityisen hyvin, mitä pitäisi vaalia ja mikä toimii yhteistyössä?
  • Miten toimintamalleja voisi kehittää? Miltä varhaisen tuen toiminta näyttää lukujen ja työterveystiimien kokemusten valossa? Onko korvaavan työn malli olemassa, mutta korvaavia töitä ei vai löydy silloin, kun tilanne on päällä? Päihdeohjelmakin asiakkaalta löytyy, mutta kun sitä katson, niin totean, että se pitäisi kyllä päivittää. Otan asian puheeksi yrityksen HR:n kanssa hetimiten ja annan vinkkejä päivitykseen.
  • Onko minulla muista yrityksistä hyviä kokemuksia, joita kannattaisi jakaa myös omalle asiakkaalle? Sain viime viikolla luvan yhdeltä asiakkaalta kertoa heidän onnistumisestaan, kuinka he tuoreuttivat työsuojelutoimikunnan työskentelyn nykyaikaan. Tästä voisi tämäkin yritys saada intoa nuupahtaneen työsuojelutoiminnan tasonnostoon!
  • Ja onnistumiset: Missä ollaan edistytty? Mitkä haasteet on kampitettu? Mikä on auttanut petraamaan yhteistyötä ja mitä on syytä jatkaa edelleen?

KEHITTYMISEN MINDSET

  • Peiliin katsominen: Missä olemme asiakkuustiiminä onnistuneet ja missä on vielä tekemistä? Kertoisinko asiakkaalle ääneen, millaisen arvosanan antaisin omalle toiminnallemme ja missä on selvästi skarppaamisen paikka? Mitä asiakas tuumaisi tällaiseen työterveyden itsekritiikkiin?
  • Soitanpa talousjohtajalle ensi viikolla ja kyselen, miten hän on kokenut meidän yhteistyön!

Asiakas, HR, johtaja tai muu liiketoiminnasta vastaava henkilö, joka kuulisi tällaisen analyyttisen pohdinnan lopputuloksia spontaanisti työterveyshuollosta, ei unohtaisi sitä ikinä. Ja kertoisi siitä varmasti muillekin.

 

Tiina Kesti

Lisää aiheesta

CASE DIGITA: Uutta ryhtiä työterveysyhteistyöhön

Digita valitsi KOHO Consultingin kumppanikseen työkykyjohtamisen kehittämiseen. Yhteistyön tavoitteena oli tehostaa yrityksen työterveyspalveluita ja edistää käytäntöjä sekä mittareita henkilöstön työkyvyn optimoimiseksi. Digita tarjoaa digitaalisen infrastruktuurin palveluita matkapuhelinoperaattoreille, internet- ja mediayhtiöille,...

Lue lisää

Kysymyksiä ja vastauksia siitä, miten se tehdään toisin! Loikka työterveyden toimintasuunnitelmasta työpaikan työterveyssuunnitelmaan

KOHO Consulting Oy:n johtava työkykyasiantuntija Tiina Kesti ja IKEA Oy:n Health and Wellbeing Leader Kati Horttanainen olivat puhumassa HENRY ry:n webinaarissa 29.10.2020 työterveyshuollon toimintasuunnitelman eli tosun uudistamisesta. Tästä aiheesta lisää...

Lue lisää

Tehdään se toisin! Loikka työterveyden toimintasuunnitelmasta työpaikan työterveyssuunnitelmaan

Työterveyshuollon toimintasuunnitelman eli tuttavallisemmin tosun uudistamistarve on syntynyt yritysten tuskastumisesta nykyiseen suunnitelmaan. Turhaumia aiheuttavat sekä massiiviset ja jäykät suunnitelmapohjat että suunnittelun prosessi. Halusimme lähteä ravistelemaan tuota yhtälöä ja kääntämään sitä...

Lue lisää

Työterveys tehokkaammaksi

Kilpailutuksen sijaan yhteistyötä voidaan kehittää uudelle tasolle nykyisen kumppanin kanssa.  Palvelumme auttaa tehostamaan yhteistyön sisältöä, kustannuksia ja tuloksia. Kokemuksemme mukaan tehostamisen mahdollisuuksia on sekä ennaltaehkäisevän toiminnan että sairaanhoidon toiminnoissa ja...

Lue lisää

Työterveys esimiehen kumppanina – Tasonnosto yhteistyölle

Mitä esimiesten on hyvä tietää työterveyshuollosta? Miten esimies voi hyödyntää työterveysyhteistyötä työkykyhaasteissa ja työyhteisön erilaisissa tilanteissa? Työterveysyhteistyössä on esimiehen näkökulmasta ainakin kolme tärkeää kontaktipistettä Työkykyongelmien ratkominen Työpaikkaselvitysten hyödyntäminen Tuki erilaisiin...

Lue lisää

Vakuutukset työterveyden täydentäjänä

Yrityksille markkinoidaan ns. terveysturvavakuutuksia hyvin aktiivisesti suoraan vakuutusyhtiön toimesta tai työterveyspalvelun toimijan kautta osana työterveyspalvelua. Miten vakuutuksilla laajennetaan tai täydennetään työterveyttä ennalta sovittuun hintaan kustannustehokkaasti? Palvelussamme selvitämme tämän seuraavien vaiheiden...

Lue lisää

Työterveyspalvelun kilpailuttamisen toteutus

Työterveyspalvelun kilpailuttamisella haetaan usein kustannussäästöjä ja laadukkaampaa palvelua. Yhä useammin palvelua halutaan täydentää terveysturvavakuutuksella. KOHO on kehittänyt kymmenen toimintavuotensa aikana työterveyshuollon kilpailutukseen mallin ja työkalut, jotka varmistavat onnistuneen lopputuloksen. Tunnemme...

Lue lisää
Blogiarkisto