15.3.2020 | Esko Piirainen | Työterveysyhteistyö

Millaista on aloitteellinen työterveysyhteistyö parhaimmillaan- työterveyden mahdollisuuksia positiiviseen ilahduttamiseen

Kävin taas tällä viikolla useita keskusteluja työterveyshuollon yhteistyön kipupisteistä yritysten kanssa.

Yksi säännöllisesti esille nouseva asia on HR:N ja esimiesten toive siitä, että työterveyshuolto olisi aktiivisempi ja aloitteellisempi kanssakäymisessä. Ekstrovertimpi kertomaan näkemyksiään ja havaintojaan työkykytilanteesta ihan oma- aloitteisesti.

Jos olisin työterveyshuollon asiakkuuspäällikkö tai vastuuhoitaja niin ilahduttaisin asiakastani helposti näin: ottaisin hieman etäisyyttä ja laatuaikaa yritysasiakkaalleni: pysähtyisin asiakkuuden ja yhteistyön ääreen ihan rauhassa; millaista tietoa on yrityksestä kertynyt yhteistyön myötä ja miten voisin sitä asiakkaalle tarjoilla:

LUKUJEN TAAKSE:

  • Kustannukset; asiakastani kiinnostava asia. Menen lukujen taakse tarkemmin; mistä voi kertoa kustannusten nousu tai lasku? Onko palvelujen käytössä tapahtunut muutoksia? Pitäisikö tapahtua? Olemmeko me tunnistaneet palveluiden suurkuluttajat ja ohjattu omalle lääkärille?
  • Entä tulokset: olemmeko tyytyväisiä ja ymmärrämmekö yrityksen työkykytilanteen. Mihin suuntaan se on menossa, pitäisikö olla huolissaan?
  • Mitä ihmiset sairastavat ja onko siinä näkyvissä muutosta? Tiedänkö yleensäkin tarpeeksi siitä, miten ihmisten käynnit ja diagnoosit liittyvät työhön ja olenko kertonut tämän ohjausryhmissä?
  • Miten esimiehet voivat tässä yrityksessä? Mitä me tiedämme esimiesten työkyvystä, entä johdon?
  • Katsommeko myös käyntien syitä ja määriä: mistä kertoo se, että jostain yksiköstä käynnit lisääntyvät, mutta eivät sairauspoissaolot. Onko se mielestämme hyvä vai huono merkki? Voisinko hoksauttaa siitä yksikön esimiestä?
  • Millaisia johtopäätöksiä ja vertailua voisin tehdä työkykytilanteen kehityssuunnasta tai ehkä vertailla muihin vastaaviin yrityksiin. Onko työkykyisyys selkeästi poikkeava muista saman kokoisista yrityksistä samalla toimialalla? Jos niin mikä sen voisi selittää? Jututanpa kollegoja ja perehdyn tarkemmin vertailutietoon, jota meillä kyllä tilastoista löytyy

HILJAISEN TIEDON ARVO!

  • Mitä asiakkuudesta vastaava tiimi tuumaa: millaisia havaintoja he tekevät yrityksen työntekijöistä, mitkä asiat huolettavat työntekijöitä, mitkä asiat näyttävä toimivan yrityksessä. Pyydänkin heitä tekemään yhteenvetoa omista havainnoista ja hiljaisista signaaleista seuraavaan sisäiseen palaveriimme.
  • Käyntejä on ollut alkuvuodesta satoja: millaista palautetta vastaanotoille on kertynyt työn sujumisesta ja uudistusten läpiviennin tavoista vaikka terveystarkastusten yhteydessä? Entä esimiestyöstä; missä se näyttää pelittävän mainiosti, missä se näyttäytyy haparoivampana?

JA MIKÄ JO TOIMII TÄSSÄ TAI MUUALLA?

  • Mitkä asiat korostuvat juuri tässä organisaatiossa, kun puhutaan työkyvyn voimavaroista. Mitkä asiat heillä on erityisen hyvin, mitä pitäisi vaalia ja mikä toimii yhteistyössä?
  • Miten toimintamalleja voisi kehittää? Miltä varhaisen tuen toiminta näyttää lukujen ja työterveystiimien kokemusten valossa? Onko korvaavan työn malli olemassa, mutta korvaavia töitä ei vai löydy silloin kun tilanne on päällä? Päihdeohjelmakin asiakkaalta löytyy, mutta kun sitä katson niin totean että se pitäisi kyllä päivittää. Otan asian puheeksi yrityksen HR:N kanssa hetimiten ja annan vinkkejä päivitykseen.
  • Onko minulla hyviä kokemuksia muista yrityksistä, joita kannattaisi jakaa myös omalle asiakkaalle. Sain viime viikolla luvan yhdeltä asiakkaalta kertoa heidän onnistumisestaan ; kuinka he tuoreuttivat työsuojelutoimikunnan työskentelyn nykyaikaan. Tästä voisi tämäkin yritys saada intoa nuupahtaneen työsuojelutoiminnan tasonnostoon!
  • Ja onnistumiset; missä ollaan edistytty, mitkä haasteet on kampitettu? Mikä on auttanut petraamaan yhteistyötä ja mitä on syytä jatkaa edelleen!

”KEHITTYMISEN MINDSET”

  • Peiliin katsominen: missä olemme asiakkuustiiminä onnistuneet, missä on vielä tekemistä? Kertoisinko asiakkaalle ääneen, millaisen arvosanan antaisin omalle toiminnallemme ja missä on selvästi skarppaamisen paikka. Mitä asiakas tuumaisi tällaiseen työterveyden itsekritiikkiin?
  • Soitanpa talousjohtajalle ensi viikolla ja kyselen, miten hän meidän yhteistyön on kokenut!

Asiakas, HR tai johtaja tai liiketoiminnasta vastaava joka kuulisi tällaisen analyyttisen pohdinnan lopputuloksia spontaanisti  työterveyshuollosta, ei unohtaisi sitä ikinä. Ja kertoisi varmaan muillekin.

Lisää aiheesta

Työterveys tehokkaammaksi

Kilpailutuksen sijaan yhteistyötä voidaan kehittää uudelle tasolle nykyisen kumppanin kanssa.  Palvelumme auttaa tehostamaan yhteistyön sisältöä, kustannuksia ja tuloksia. Kokemuksemme mukaan tehostamisen mahdollisuuksia on sekä ennaltaehkäisevän toiminnan että sairaanhoidon toiminnoissa ja...

Lue lisää

Vakuutukset työterveyden täydentäjänä

Yrityksille markkinoidaan ns. terveysturvavakuutuksia hyvin aktiivisesti suoraan vakuutusyhtiön toimesta tai työterveyspalvelun toimijan kautta osana työterveyspalvelua. Mitenkä vakuutuksilla laajennetaan tai täydennetään työterveyttä ennalta sovittuun hintaan kustannustehokkaasti? Palvelussamme selvitämme tämän seuraavien vaiheiden...

Lue lisää

Kilpailuttamisen toteutus

Työterveysyhteistyön kilpailuttamisella haetaan usein kustannussäästöjen sekä laadukkaampaa palvelua. Yhä useammin palvelua halutaan täydentää terveysturvavakuutuksella. KOHO on kehittänyt kymmenen toimintavuotensa aikana työterveyshuollon kilpailutukseen mallin ja työkalut jotka varmistavat onnistuneen lopputuloksen. Tunnemme...

Lue lisää
Blogiarkisto